nila777

اشتراک گذاری مطالب

nila777

اشتراک گذاری مطالب

تخمین رتبه وکالت

اولین قدم برای برنامه ریزی در هر آزمونی اطلاع از درصدهای قابل قبول برای پذیرش در آزمون است . برای شرکت در آزمون وکالت ۹۹ هم لازم است ابتدا داوطلبان سطح علمی خود در آزمون های آزمایشی بسنجند و سپس با مقایسه درصدهای اکتسابی نسبت به درصدهای داوطلبان پذیرفته شده در سال های گذشته ، با نگرش واقع بینانه ای برای برطرف کردن نقاط ضعف خود تلاش کنند .

همچنین از آنجایی که رقابت در آزمون وکالت 99 بسیار زیاد است ، اطلاع از جایگاه خود در بین داوطلبان سال های گذشته می تواند به آمادگی بهتر و تلاش بیشتر داوطلبان کمک کند . برای این منظور نرم افزاری تحت عنوان نرم افزار تخمین رتبه آزمون وکالت طراحی شده است که این امکان را برای داوطلبان فراهم می کند تا با وارد کردن درصد هر درس حدود رتبه خود را در آزمون تخمین بزنند . در ادامه به بیان جزئیاتی در مورد تخمین رتبه آزمون وکالت می پردازیم .


تخمین رتبه آزمون وکالت

هر ساله آزمون وکالت برگزار شده و کارنامه داوطلبان از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می شود . هر کارنامه شامل درصدهای اکتسابی در هر درس و رتبه داوطلب در بین شرکت کنندگان سهمیه یا آزاد و کانون انتخابی است به این معنا که داوطلبان صرفا در بین داوطلبان آزاد در کانونی که برای شرکت در آزمون انتخاب کرده اند و یا داوطلبان سهمیه در کانون انتخابی سنجیده می شوند .

اما کسانی که هنوز در آزمون وکالت 99 شرکت نکرده اند و در حال آمادگی برای شرکت در این آزمون هستند می توانند با توجه به درصدهای داوطلبان پذیرفته شده در آزمون سال های گذشته رتبه تقریبی خود را در آزمون وکالت تخمین بزنند .

این امر از طریق وارد کردن درصدهای اکتسابی آزمون های آزمایشی و استفاده از نرم افزار تخمین رتبه امکان پذیر است . به این صورت که درصد های یک آزمون آزمایشی استاندارد را که در آن شرکت داشته اید به تفکیک دروس در نرم افزار تخمین رتبه وارد می کنید و این نرم افزار رتبه تقریبی شما را با توجه به درصد آزمون سال های گذشته تخمین می زند .



برای تخمین رتبه آزمون وکالت، درصدهای خود را وارد نمایید:




%

%

%

%

%

%



سوالات متداول


1- آیا امکان تخمین رتبه داوطلبان قبل از برگزاری آزمون وکالت وجود دارد ؟

بله با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه داوطلبان می توانند با وارد کردن درصد های اکتسابی حدود رتبه خود را در آزمون تخمین بزنند که توضیحات مفصل آن در مقاله صورت گرفته است . 

2- تخمین زدن رتبه قبل از برگزاری آزمون اصلی چه فوایدی دارد ؟

داوطلبان با تخمین زدن رتبه و اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود می توانند برنامه ریزی دقیق تری برای جمع بندی و تمرکز بر دروسی که در آن ها دچار ضعف هستند داشته باشند که اطلاعاتی بیشتری در خصوص این موضوع در مقاله آورده شده است .

3- رتبه ای که در نرم افزار تخمین رتبه آزمون وکالت نشان داده می شود تا چه اندازه نزدیک به رتبه واقعی است ؟

به طور کلی درصد خطا در این نرم افزار بسیار پایین بوده و رتبه تخمینی بسیار نزدیک به واقعیت است البته در تمام نرم افزار ها درصد پایینی از خطا وجود دارد .

منبع : تخمین رتبه وکالت

سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری bimebikari.mcls.gov.ir

در شرایط فعلی اقتصاد کشور و وجود بحران های مالی ، تورم بالا ، نوسانات شدید قیمتی ، وجود تحریم های بین المللی شدید و سایر مواردی که در اقتصاد کشور ما وجود دارد سبب شده تا هر روزه افراد بیشتری شغل خود را به طور ناخواسته از دست بدهند ، وجود چنین شرایطی باعث ایجاد نگرانی های زیادی برای این افراد در رابطه با از دست دادن شغل و نداشتن منبع درآمدی شده است .

از این رو دولت به منظور حمایت از این قشر و برقراری عدالت اجتماعی در رابطه با آنها در سال 1369 اقدام به ایجاد قانونی با عنوان قانون بیمه بیکاری نمود . با وجود این قانون افرادی که به طور ناخواسته از کار اخراج و یا به هر نحوی بیکار شده اند در صورت داشتن شرایط مورد نیاز این قانون مشمول بیمه بیکاری گشته و سازمان تامین اجتماعی موظف به پرداخت حق بیمه بیکاری به وی خواهد بود . 

در این راستا وزارت کار و رفاه اجتماعی سامانه ای را طراحی کرده است که افراد به وسیله آن بدون نیاز به مراجعه حضوری و به صورت اینترنتی در سایت bimebikari.mcls.gov.ir به ثبت درخواست بیمه بیکاری خود کنند . در ادامه به بیان شرایط این نوع بیمه و نحوه ثبت درخواست بیمه بیکاری در این سامانه پرداخته شده است .


بیمه بیکاری چیست


در سال 1369 قانون بیمه بیکاری به منظور حمایت از اقشار ضعیف جامعه و افرادی که به صورت غیر ارادی علی رغم میل باطنی خود بیکار شده اند در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید . بر اساس این قانون پس از ثبت نام بیمه بیکاری افرادی که شامل این  بیمه  شده و در مدت زمان مشخصی که به عنوان مهلت ارائه درخواست بیمه بیکاری تعیین شده است اقدام کرده و سازمان بیمه با درخواست آنها موافقت کند ، مبلغ مشخصی با عنوان حق بیمه بیکاری تا مدت زمان محدودی به ایشان تعلق خواهد گرفت . 

میزان مبلغ بیمه بیکاری پرداخت شده به این افراد معادل 55 % متوسط حقوق روزانه آنها بوده و در صورتی که این افراد کسانی را تحت تکلف خود داشته باشند به ازای هر شخص مقدار 10 درصد به حداقل دستمزد دریافتی وی اضافه می شود ، مجموع بیمه بیکاری پرداخت شده نباید کمتر از حداقل دستمزد دریافتی وی بوده و باید بیشتر از 80 درصد متوسط حقوق او باشد .

بیشتر بخوانید: مبلغ بیمه بیکاری



بررسی شرایط تعلق گرفتن قبل از ثبت درخواست بیمه بیکاری

طبق قوانینی که در بیمه تامین اجتماعی تعریف شده است بیمه بیکاری تنها به افرادی تعلق می گیرد که تمامی شرایط زیر را دارا باشند . این شررایط عبارتند از : 

 بیمه شده شامل یکی از موارد زیر باشد :

  1. کارگر فصلی که در فصل کار اخراج شده باشد یا به هر دلیلی بیکار شده باشد

  2. کسانی که به صورت قرارداد موقت استخدام شده و قبل از پایان قرار داد اخراج شده باشند 

  3. کسانی که به دلیل تغییر ساختار اقتصادی به صورت موقت بی کار شده باشند

  4. کسانی که به دلیل حوادث طبیعی ، اقتصادی ، سیاسی و یا به طور کلی حوادثی که از اختیار آنها خارج است بی کار شده اند .

  بیمه شده جزء هیچکدام از موارد زیر نباشد :

  1. بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی

  2. از کار افتادگان

  3. افرادی که شغل آزاد داشته و به صورت اختیاری بیمه شده اند

  4. اتباع خارجی

 بیمه شده حداقل شش ماه سابقه واریز حق بیمه داشته باشد ( افرادی که دچار حوادث غیر مترقبه شده اند از این موضوع استثنا هستند )

 بیمه شده از شغل های پیشنهادی واحد کار و امور اجتماعی سر باز نزند .

 بیمه شده ملزم به ارائه گزارش بیکاری و مدارک مورد نیاز آن به علاوه درخواست خود برای دریافت حق بیمه بیکاری حداکثر تا 30 روز بعد از بیکار شدن وی می باشد .

 در صورت اشتغال مجدد به کار فرد حق بیمه از وی صلب خواهد شد .

 پرداخت حق بیمه تنها در مدت محدودی که تعریف شده است پرداخت می شود و بعد از آن حتی در صورتی که بیمه شده موفق به یافتن شغل نشده باشد پرداخت حق بیمه بیکاری وی قطع خواهد شد .

 مبلغ بیمه پرداختی و طول بازه زمانی پرداخت آن با توجه به شرایط افراد بیمه شده متفاوت می باشد .

بیشتر بخوانید: مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی


نحوه ثبت درخواست در سامانه بیمه بیکاری

 در شرایط فعلی مراجعه حضوری حداقلی افراد برای ثبت درخواست بیمه بیکاری یک امر بدیهی می باشد . در این راستا وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به منظور ثبت درخواست بیمه بیکاری افراد به صورت اینترنتی سامانه بیمه بیکاری با آدرس bimebikari.mcls.gov.ir را طراحی و در اختیار عموم قرار داده است . در ادامه به صورت تصویری آموزش گام به گام نحوه ورود به سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری ارائه خواهد شد .

 افراد قبل از وارد شدن به این سامانه لازم است تا با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولتی اقدام به احراز هویت و دریافت نام کاربری و گذرواژه برای ورود به سامانه کنند . مدارک مورد نیاز برای این مرحله کارت ملی و کارت پایان خدمت برای آقایان می باشد .

 بعد از دریافت نام کاربری و گذرواژه در اولین قدم باید آدرس سایت سامانه جامع روابط کار باید با مراجعه به سایت https://prkar.mcls.gov.ir اقدام به ثبت نام در این سامانه کنید .

 بعد از ثبت نام در سامانه به منظور ثبت درخواست بیمه بیکاری خود آدرس سایت bimebikari.mcls.gov.ir را در موتور جستجو خود وارد کنید و مانند تصویر زیر روی لینک مشخص شده کلیک کنید :



بعد از کلیک روی لینک مورد نظر صفحه سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری برای شما ظاهر می شود ، برای درخواست بیمه روی گزینه ثبت درخواست بیمه بیکاری کلیک می کنید . مانند تصویر زیر :



 در این مرحله تعهد نامه ای برای شما ارائه می گردد که بعد از مطالعه آن مربعی که در اول جمله آمده است را تیک دار کرده و گزینه موافقم را انتخاب می کنید . مانند تصویر زیر :



 در مرحله بعد اطلاعات خواسته شده را به دقت وارد کرده و گزینه ادامه را انتخاب کنید . با توجه به تصویر زیر :



بعد از انجام این مراحل درخواست بیمه بیکاری شما ثبت خواهد شد و در صورتی که مورد پذیرش قرار گرد ، مبلغ مورد نظر آن با توجه به شرایط شما تعیین خواهد گشت .


 ** برای ورود به سایت bimebikari.mcls.gov.ir کلیک کنید  **


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری در کانال تلگرام حقوقی عضو شوید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: ثبت نام سوابق بیمه تامین اجتماعی



سوالات متداول


1- ✔️ بیمه بیکاری به چه منظور ایجاد شده است ؟

✔️ این بیمه به منظور تحت پوشش قرار دادن افرادی که ناخواسته بیکار شده اند ایجاد شده و در متن مقاله به صورت دقیق توضیح داده شده است

2- ✔️ شرایط دریافت بیمه بیکاری به چه صورت است ؟

✔️ افراد برای دریافت این بیمه باید شرایط خاصی داشته باشند که در متن مقاله این شرایط بیان شده است 

3- ✔️ نحوه ثبت در خواست بیمه بیکاری در سامانه مربوط به آن به چه صورت می باشد ؟

✔️ برای ثبت درخواست بیمه بیکاری باید مراحلی را پشت سر گذاشت که در متن مقاله به صورت تصویری آموزش گام به گام آن ارائه شده است 

منبع : سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری bimebikari.mcls.gov.ir

راه های حقوقی در مواجهه با خیانت همسر

ازدواج یک رابطه دو طرفه است و یکی از ویژگی های اون تعهد و پایبندی هر یک از همسران به یکدیگر است که باید نیازهای همدیگر را در قالب خانواده برطرف کنند . اما در بسیاری از مواقع دلایلی مثل برطرف نشدن نیاز های عاطفی و زناشویی ، عدم علاقه ، هوسرانی و ... باعث زیر پا گذاشتن تعهد و خیانت به همسر می شود .

برخورد با خیانت همسر آن هم در زمانی که خود دل شکسته اید ، کار خیلی سختی خواهد بود و افراد در چنین وضعیتی آنقدر درگیری ذهنی و عاطفی دارند که نمی دانند چه باید بکنند . برای همین در ادامه این مقاله در مورد راه های حقوقی موثر در مواجهه با خیانت همسر توضیح دادیم .


5 نکته در مواجهه با خیانت همسر

گرفتن تصمیمات عجولانه بعد از مواجهه با خیانت همسر ممکن است عواقبی رو مثل پشیمانی در بر داشته باشد . بعضی ها بعد از خیانت به سراغ طلاق می روند و بعضی ها به خاطر وجود فرزند ، حفظ آبرو و یا مشکلات مالی به دنبال راه دیگری برای ساختن دوباره زندگی خود هستند . اما نکته مهم این است که بدانید بعد از مواجهه با خیانت چه باید کرد ؟


  آرامشتان را حفظ کنید و از خشونت بپرهیزید .

چه از قبل به همسر خود مشکوک شده بودید چه یک دفعه متوجه خیانت او شدید ، متوجه شدن این موضوع خیلی آزار دهنده و شوکه کننده است و احتمالا اولین واکنشتان از روی احساسات بوده و از آنجایی که خشم زیادی در آن زمان دارین باعث می شود که بدترین تصمیمات را بگیرید پس به خودتان وقت بدهید تا تصمیم عاقلانه بگیرید نه از روی خشم و احساس .


 از خیانت اطمینان پیدا کنید و از همسر خود دلیل این کار را بپرسید .

بعض از رفتارها می تواند نشان دهنده خیانت باشد اما به دلیل داشتن رفتار مشکوک نمی توان به کسی اتهام خیانت زد . پس اگر مدارک محکمی برای خیانت همسر خود ندارید اجازه ندهید که شک و بد دلی چشم شما را روی واقعیت ببندد .

اما اگر از خیانت همسر خود مطمئن هستید اطلاع داشتن از دلیل خیانت به شما کمک می کند که تصمیم بهتری برای ادامه زندگی بگیرید . البته گفتن دلیل خیانت نمی تواند توجیهی برای همسر خیانتکار باشد اما ریشه یابی دلیل خیانت می تواند به شما کمک کند که چرا دچار چنین وضعی شده اید .


 آبرو داری کنید و احساسات منفی خود را به طور سالم تخلیه کنید .

سعی کنید احساسات خود را مدیریت کنید و روشی را برای تخلیه احساستان پیدا کنید . مثلا یک مسافت طولانی را بدوئید تا بخشی از آدرنالین و خشمی که تو وجود خود انباشته کردید بسوزانید . چون واکنشی که شما به خیانت همسر نشان می دهید تعیین کننده اتفاقات بعدی و آینده زندگی مشترکتان است .

شما با خالی کردن احساسات بدون فکر خود می توانید همسر خود را برای ادامه دادن خیانتش به شما مصمم تر کنید . بهتره یک پشتیبان برای خود داشته باشید تا با او درد و دل و هم فکری کنید اما باید با کسی صحبت کنید که قابل اعتماد باشد . پس آبرو داری کنید و خیانت همسرتان را برای هر کسی تعریف نکنید .

بیشتر بخوانید: خیانت و آثار حقوقی آن


 به خودتان فرصت بدهید .

برای هضم موضوع به خودتان فرصت بدهید و بدانید خیانت به معنای پایان رابطه نیست و می شود بعد از پیدا کردن دلیل این کار دوباره رابطه را ترمیم کرد . به این فکر کنید که بی دلیل ازدواج نکرده اید و به همسر خود علاقه داشتید . پس به خود و همسرتان زمان دهید و از او بخواهید که خانه را تا زمان تصمیم گیری شما برای نجات زندگی تان ترک کند .

بعد از مواجهه با خیانت همسر تصمیم شما خیلی مهم و حیاتی است و تصمیمی نیست که آن را عجولانه و بی فکر ، آن هم در زمان اوج ناراحتی بگیرید . پس به خودتان زمان بدهید و حتما از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید .


 حقوق قانونیتان را بشناسید .

اگر از خیانت همسر خود مطمئن شدید صرف نظر از اینکه به دنبال ترمیم رابطه هستید و یا تصمیم به جدایی دارید باید با حقوق قانونی خود آشنا باشید تا اگر تصمیم بر طلاق گرفتید و این موضوع زندگی شما را به نابودی کشاند بدانید که حق و حقوقتان چیست و چطور باید از خود و اموال مشترکتان دفاع کنید .

بیشتر بخوانید: طلاق به خاطر خیانت



حقوق زن و مرد بعد از مواجهه با خیانت

در موارد بالا سعی شد تا شما را با شیوه های درست تصمیم گیری برای طلاق به خاطر خیانت و یا سازش با فرد خیانتکار و بخشش آشنا کرده تا تصمیم نهایی خود را بگیرید . اما بهتر است قبل از هر تصمیم که بعد از مواجهه با خیانت گرفتید با حقوق قوانینی خود آشنا باشید .

آثار حقوقی خیانت برای زن و مرد متفاوت است و زوجینی که بعد از خیانت به سمت طلاق می روند باید از حقوق و وظایف خود نسبت به یکدیگر آشنا باشند . حق و حقوق زن و مرد برای طلاق متفاوت است که در ادامه در مورد آثار حقوقی طلاق به دلیل خیانت زن و مرد توضیح داده شده است .


 خیانت و حق طلاق

اگر زن به همسر خود خیانت کند ، مرد می تواند به تنهایی برای ادامه زندگی مشترکشان تصمیم گیری کند و طبق ماده 1133 قانون مدنی می تواند با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق همسر خود را ثبت کند . حتی اگر در سند ازدواج حق طلاق به زن داده شده باشد مرد در صورت اثبات خیانت زن می تواند حق طلاق را از او بگیرد .

اما اگر زنی متوجه خیانت همسر خود شود و همسرش بدون اجازه او و یا دادگاه زن دیگری اختیار کرده باشد ، طبق قانون حق طلاق از آن مرد گرفته خواهد شد و به زن داده می شود . 


 خیانت و مهریه

بر اساس ماده 1082 قانون مدنی مهریه زن در هر شرایطی باید پرداخت شود و حتی در صورت خیانت زن نیز حق دریافت مهریه از زن سلب نخواهد شد .


 خیانت و نفقه 

موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد پرداخت نفقه از سوی مرد می باشد . در صورتی که مردی با خیانت همسر خود مواجه شود دریافت نفقه نیز مانند مهریه از زن سلب نخواهد شد و نفقه تا زمان تمکین زن (سکونت مشترک با مرد ) ، باید پرداخت شود . 

بیشتر بخوانید : نفقه بعد از طلاق زن

 خیانت و ارث

اگر زنی به همسر خود خیانت کند و همسرش متوجه این موضوع شود حتی در صورت شکایت از زن و اثبات خیانت ، دریافت سهم الارث زن از مرد سلب نخواهد شد و در صورت فوت همسر ، زن از شوهر خود ارث می برد .


 خیانت و تصنیف دارایی

طبق قانون اگر مردی بی دلیل همسر خود را طلاق دهد باید نصف اموال خود و اجرت المثل را به زن پرداخت کند . ولی اگر مردی بخواهد به دلیل خیانت  همسرش وی را طلاق دهد این دو حق به زن تعلق نخواهد گرفت .


 خیانت و ازدواج مجدد

مرد ها برای ازدواج مجدد خود نیاز به اجازه همسر اول خود دارند اما اگر مردی متوجه خیانت همسر خود شود می تواند با ارائه مدارک لازم دال بر خیانت همسر خود اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه بگیرد .


 خیانت و حضانت فرزند

طبق قانون برای زن و مردی که تصمیم به طلاق دارند حضانت فرزند تا 7 سالگی با مادر خواهد و بعد از آن به عهده پدر می باشد مگر اینکه طور دیگری توافق کرده باشند . اما اثبات خیانت مادر یا پدر نمی تواند باعث لغو حضانت فرزند شود ، مگر اینکه صحت اخلاقی فرزند مورد مخاطره قرار گیرد .

کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مواجهه با خیانت همسر پاسخ دهند . شما می توانید با صحبت با این مشاوران با شیوه های درست تخلیه احساسات و تصمیم گیری درست آشنا شوید .

در ادامه بخوانید: مهریه زن خیانت کار



سوالات متداول


1- ✔️درصورتی که متوجه خیانت همسر خود شدیم چه اقدامی باید انجام بدهیم ؟

✔️ یکی از اقدامات لازم صحبت کردن با فرد مورد اعتماد و یا مشاور است که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده است .

2- ✔️ اولین قدم در صورت مواجهه با خیانت همسر چیست ؟

✔️ همان طور که در این مقاله گفته شده ، اولین قدم در صورت مواجهه با خیانت همسر خود حفظ آرامش و جلوگیری از خشم می باشد .

3- ✔️ اگر بعد از خیانت همسر تصمیم به جدایی گرفته شد چه اقداماتی باید انجام داد ؟

✔️همان طور که در این مقاله اشاره شد ، یکی از این اقدامات لازم آشنایی با حقوق قانونیتان می باشد .

منبع : راه های حقوقی در مواجهه با خیانت همسر

الکترونیکی شدن نسخه های بیمه تامین اجتماعی از 30 مهر

زهرا شیخی در توضیح جلسه امروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان داشت که این جلسه با حضور آقای سالاری رئیس سازمان تامین اجتماعی جهت ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های آتی این سازمان برگزار شد . آقای سالاری گزارشی از وضعیت کار سازمان تامین اجتماعی ارائه کرد و با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن ۴۴ میلیون نفر در زیرمجموعه بیمه تامین اجتماعی بیان کرد که از ۳۰ مهر ماه کار دفترچه بیمه تامین اجتماعی به صورت دفترچه ای خاتمه پیدا کرده و نسخه الکترونیکی ارائه می شود.

توضیح رئیس سازمان تامین اجتماعی این بود که با الکترونیکی شدن دفترچه بیمه تامین اجتماعی نسخه نویسی و تجویز داروها دقیق تر شده و نظارت افزایش پیدا می کند، اما نمایندگان ابهاماتی پیرامون تهیه زیرساخت ها و انجام کار کارشناسی مطرح کردند. اینکه چطور قرار است نسخه الکترونیکی در اختیار مردم قرار گیرد.

با وجود توضیحات رئیس سازمان تامین اجتماعی تاکید نمایندگان این بود که باید این کار به صورت کارشناسی شده انجام شود نه اینکه یک مرتبه با اعلام تصمیم آنی استرس و اضطراب دیگری به مردم وارد شود. همچون اتفاقی که برای برگزاری کنکور، بازگشایی مدارس و تعیین نرخ بنزین رخ داد. در نهایت قرار بر این شد که قبل از اعلام رسمی الکترونیکی شدن نسخه های بیمه تامین اجتماعی ، آموزش های لازم به مردم داده شده و جلسه دیگری با کمیسیون بهداشت برگزار شود.

پیشنهاد این بود که برای کاهش هزینه ها بهتر است تامین اجتماعی خرید خدمت کند نه اینکه بیمارستان هایش را اضافه نماید.

بیشتر بخوانید : مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی

در این جلسه درباره بیمه قالیبافان و تاکسیرانان نیز مباحثی از سوی نمایندگان مطرح شد. درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان سوالاتی از سوی نمایندگان مطرح شد. توضیح رئیس سازمان تامین اجتماعی این بود که متناسب سازی حقوق طبق قانون برنامه ششم صورت گرفته یعنی حقوق دو سال آخر ملاک برای حقوق بازنشستگی است. اگر کسی با ۳۰ سال سابقه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق می گرفته، میزان دریافتی اش در زمان بازنشستگی دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. در نهایت تاکید نمایندگان این بود که باید همسان سازی به گونه ای صورت گیرد که شاهد تفاوت طبقاتی نبوده و حقوق بازنشسته ها نزدیک به حقوق افراد شاغل باشد.

درباره وضعیت مشاغل سخت و زیان آور و ملاک های تعیین مشاغل در این زیرمجموعه هم مواردی مطرح شد که در پاسخ به آن رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت که چالش اساسی در این خصوص وجود دارد چون تمام رشته شغل ها می خواهند جزو مشاغل سخت و زیان آور باشند. ما برای این کار اولویت ها و معیارهایی را تعیین کردیم. در بحث معیارهای از کار افتادگی هم اعتقاد اعضای کمیسیون این بود که بیشتر منافع سازمان تا مردم در نظر گرفته می شود. زیرا خواسته شد تا بازنگری در این باره صورت گیرد تا شاهد ضایع شدن حق مردم نباشیم.

در این جلسه کمیسیون بهداشت و درمان موافقت کرد که آقای غلام حسین رضوانی نماینده تهران از کمیسیون بهداشت به کمیسیون برنامه منتقل شده و آقای سلمان اسحاقی نماینده قائنات عضو کمیسیون بهداشت و درمان شود.

منبع : الکترونیکی شدن نسخه های بیمه تامین اجتماعی از 30 مهر

اجباری شدن تاسیس صندوق بازارگردان برای شرکت های بورسی

حسن قالیباف اصل در نشست هم اندیشی ایمیدرو و شرکت‌های معدنی با سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه به جایی رسیده که نسبت به گذشته باید توجه بیشتری به آن شود، گفت: امسال مردم در بازار حضور خوبی داشتند و نقدینگی مناسبی به بازار وارد شده است. فرصت خوبی برای کشور است که از این بازار برای بخش‌های اقتصادی تأمین مالی شود.

در هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، انتشار اوراق بدون ضامن را از طریق شرکت‌های رتبه بندی شده مصوب کردیم به این معنا که اگر شرکتی رتبه بالا کسب کند می‌تواند اوراق بدون ضامن منتشر کند.

شرکت فولاد مبارکه به عنوان نخستین شرکت توانست مجوز انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدون ضامن را از سازمان بورس دریافت کند. شرکت‌های معدنی هم می‌توانند از فرصت انتشار اوراق بدون ضامن استفاده کنند.

ایمیدرو از ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۹۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری افزایش سرمایه داده است که اقدام خوبی است. سازمان بورس و اوراق بهادار نیز از درخواست افزایش سرمایه شرکت‌ها استقبال کرده و در این سازمان درخواست افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی برای صدور مجوز حداکثر ۵ روز به طول می‌انجامد. مجلس نیز قانون افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل سود سهام را تصویب کرده است که فرصت خوبی برای شرکت‌های بورسی است.

افزایش سرمایه شرکت‌ها با ۲۰ درصد از مالیات معاف است که پتانسیل بالایی برای افزایش سرمایه شرکت‌ها ایجاد کرده است.

جمع بندی ما این است که شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه باید حداقل یک بازارگردان داشته باشند. نبود بازار گردان مؤثر سبب می‌شود تا بازار از دست شرکت‌ها خارج شود.

صندوق‌های بازارگردانی را قبلاً هم داشته ایم اما عدد مؤثری در این صندوق‌ ها وجود نداشت . مصوبه پنجشنبه گذشته شورای عالی بورس، به موضوع بازارگردانی در بازار سرمایه ضمانت اجرایی می‌دهد.

اصل هماهنگی صندوق ثبات بازار سرمایه و همچنین هماهنگی این موضوع که بازارگردان ها به خوبی بتوانند فعالیت کنند به بورس تهران واگذار شده است.

صندوق‌های بازارگردان از مالیات معاف هستند.

شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند بر اساس مصوبه هیئت دولت اگر کمتر از ۲۵ درصد سهام شناور داشته باشند را نمی‌پذیریم گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد آن را در  عرضه اولیه می‌فروشند و باقیمانده را به صندوق‌های بازارگردان می‌سپارند.

کار بازار گردان این است که عرضه و تقاضا را در سقف و کف می ‌گذارد و اگر بازار از تعادل خارج شود بازارگردان وارد بازار می‌شود.

امروز به بورس تهران نامه‌ای زدیم و آنها هم این بخشنامه را به ناشران و سهامداران عمده ابلاغ کرده اند که داشتن بازارگردان اجباری است. برداشت ما این است که این شرکت‌ها ۸۰ درصد ارزش بازار را در اختیار دارند و اگر روی این شرکت‌ها و سهامداران عمده ، بازارگردان داشته باشیم تا چند روز آینده اتفاق خوبی برای بازار سرمایه رخ می‌دهد. خروج بازار از تعادل به خاطر نبود بازارگردان است.

اگر قرار باشد دامنه نوسان افزایش یافت بازارگردان ها این پتانسیل را دارند تا مصوبه را اجرا کنند. نظر ما این است که بازار باید پیوسته و آهسته رشد کند. از نشاط بازار به تأمین مالی پایدار از بورس کمک می‌ کند.

صندوق‌های بازارگردان می ‌توانند از این ابزار استفاده کرده که بدون خروج پول از بازار بتوانند اقدام به فروش سهام کنند.

در شورای عالی بورس همچنین موضوع انتشار سهام خزانه از سوی شرکت‌ها تصویب شد اما شرکت‌ها در این خصوص نگرانی‌هایی دارند. هر چند که در قانون رفع موانع تولید، سهام خزانه‌ای آمده است اما تاکنون از این ابزار استفاده نشده است.

در حال حاضر شرکت معدنی باما و فولاد مبارکه درخواست انتشار سهام خزانه کرده اند.

ما معتقدیم فعلاً یک یا دو شرکت این سهام را منتشر کنند تا به صورت پایلوت منافع و مضرات آن بررسی شود. شاید به این نتیجه برسیم که سهام خزانه ابزار مناسبی نباشد.

سهام خزانه نوعی بازخرید سهام همان شرکت است که در بورس‌های دنیا رایج است. امیدواریم انتشار آن به تعادل یافتن بازار کمک کند.

منبع : اجباری شدن تاسیس صندوق بازارگردان برای شرکت های بورسی