سامانه سجام یا سامانه جامع اطلاعات مشتریان به نوعی یک بانک اطلاعاتی برای یکپارچه سازی اطلاعات هویتی ، ارتباطی و بانکی تمامی سرمایه گذاران بورس محسوب می شود . تا قبل از راه اندازی این سامانه سرمایه گذاران باید به صورت حضوری برای ثبت نام به کارگزاری ها مراجعه می کردند ، همچنین امکان دریافت سود سهام ها به سادگی وجود نداشت . امروزه دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای ثبت نام و یا نقل و انتقال سهام نبوده و تمام این امکانات به صورت الکترونیکی فراهم شده است .
بعد از طراحی سامانه سجام تمام کسانی که می خواهند کد بورسی دریافت کنند لازم است ابتدا در این سامانه ثبت نام کرده و سپس برای احراز هویت به یکی از دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کنند . سرمایه گذاران در زمان مراجعه به دفاتر خدمات پیشخوان دولت باید مدارک مورد نیاز را همراه خود داشته باشند ، در صورت نداشتن این مدارک امکان انجام احراز هویت برای آنها وجود ندارد . در ادامه به توضیحاتی در خصوص مدارک لازم برای احراز هویت سجام می پردازیم .
سامانه سجام توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی ایجاد شده و زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار اداره می شود . تمام کسانی که قصد دریافت کد بورسی و خرید و فروش در بازار بورس را دارند لازم است تا قبل از هر اقدامی ثبت نام سجام را انجام دهند . ثبت نام در سامانه سجام دو مرحله دارد : 1- ثبت نام در سایت 2- احراز هویت .
سرمایه گذاران برای ثبت نام در سامانه سجام ابتدا لازم است که وارد سایت اصلی این سامانه به نشانی sejam.ir شده ، سپس با ورود به قسمت ثبت نام ، اطلاعات خواسته شده را تا مرحله آخر تکمیل نمایند . برای تکمیل اطلاعات لازم است ، مدارک شناسنامه ای ، اطلاعات ارتباطی و بانکی در دسترس ثبت نام کننده قرار داشته باشد همچنین ثبت نام باید تا مرحله انتهایی تکمیل شود .
1- اطلاعات شناسنامه ای : نام ، نام خانوادگی ، تاریخ تولد ، نام پدر ، شماره شناسنامه ، کد ملی ، سری و سریال شناسنامه
2- اطلاعات ارتباطی : آدرس محل سکونت ، محل کار ، کد پستی ، تلفن ثابت و تلفن همراه
3- اطلاعات بانکی : شماره حساب ، نام بانک ، نام شعبه ، کد شعبه و شماره شبا
بعد از تکمیل مراحل ثبت نام سجام تا 24 ساعت یک کد پیگیری به تلفن همراه شخص ثبت نام کننده پیامک می شود . نگهداری این کد پیگیری برای انجام احراز هویت الزامی است اما اگر کد پیگیری شما به هر دلیلی مفقود شود می توانید از طریق سایت آن را بازیابی کنید . همچنین با ثبت نام آنلاین در کارگزاری به صورت مستقیم و بدون پرداخت هزینه می توانید ثبت نام خود را در سجام را نیز انجام دهید .
همانطور که گفته شد تمام مراحل ثبت نام به صورت اینترنتی انجام گرفته و کسی بر صحت اطلاعات وارده توسط ثبت نام کننده نظارتی ندارد . بنابراین منطقی است که ارسال کننده اطلاعات با ارائه مدارک شناسایی خود تصدیق کند که اطلاعات ارسالی توسط او صحیح و مستند بوده است .
به همین منظور بعد از تکمیل تمام مراحل ثبت نام و دریافت کد پیگیری لازم است سرمایه گذار برای احراز هویت به دفاتر خدمات پیشخوان دولت مراجعه کند . به غیر از کسانی که بعد از سال 97 متقاضی فعالیت در بورس هستند کسانی که قبل از این سال کد بورسی دریافت کرده اند نیز باید اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت کنند . مدارک لازم برای احراز هویت سجام از قرار ذیل هستند :
1- اصل و فتوکپی کارت ملی
2- اصل و فتوکپی شناسنامه
3- فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی ( اختیاری )
4- شماره حساب و اطلاعات بانکی ثبت نام کننده
5- آدرس و مشخصات پستی ثبت نام کننده
دقت کنید که صرف ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی کافی نیست . برای دریافت کد بورسی علاوه بر سامانه سجام باید در یک کارگزاری هم ثبت نام و احراز هویت به عمل آید . بنابراین توصیه می شود که قبل از مراجعه به دفاتر خدمات پیشخوان دولت ابتدا در یک کارگزاری هم ثبت نام شود تا در هنگام مراجعه هم احراز هویت سامانه سجام و هم احراز هویت کارگزاری همزمان صورت گیرد . در مقاله زیر مدارک لازم برای دریافت کد بورسی به طور کامل توضیح داده شده است .
بدیهی است که مراجعه به مراکز احراز هویت سجام برای احراز هویت با توجه به افزایش روز افزون تعداد متقاضیان فعالیت در بازار بورس ، موجب ازدحام و اتلاف وقت بسیار زیاد مراجعه کنندگان خواهد شد . به همین علت مسئولان از فراهم شدن امکان احراز هویت الکترونیکی خبر داده و اعلام کردند که به زودی این امکان از طریق سامانه سجام فراهم خواهد شد . در مقاله ذیل به طور کامل در مورد نحوه احراز هویت الکترونیکی توضیح داده شده است .
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مدارک لازم برای احراز هویت سجام در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مدارک لازم برای احراز هویت سجام پاسخ دهند .
✔️ برای انجام احراز هویت سامانه سجام در دفاتر پیشخوان اصل و تصویر شناسنامه ، اصل و تصویر کارت ملی ، آخرین مدرک تحصیلی ، شماره حساب بانکی و ... لازم است که در مقاله به طور کامل بررسی شده است .
✔️ بله ، ثبت نام کننده برای احراز هویت سجام باید با در دست داشتن مدارک و کد پیگیری به دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کند که توضیحات کامل آن در مقاله آمده است .
✔️ خیر ، برای دریافت کد بورسی باید علاوه بر سامانه سجام در یک کارگزاری نیز ثبت نام به عمل آید و بعد از احراز هویت در هر دو ، کد بورسی به ثبت نام کننده تعلق می گیرد که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است .
بورس در ایران از سال 1346 کار خود را آغاز کرده و امروزه می توان گفت یکی از مهم ترین بازارهای سرمایه ای در کشور به شمار می رود . این روزها تعداد زیادی از سرمایه گذاران علاقه مند به فعالیت در بورس هستند و سرمایه های عظیمی نیز در این بازار رد و بدل می شود . سرمایه گذاران برای فعالیت و خرید و فروش سهام در بازار بورس لازم است ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کنند .
سامانه سجام به نوعی یک بانک اطلاعاتی محسوب می شود که اطلاعات شناسنامه ای ، ارتباطی و بانکی تمامی سرمایه گذاران و سهامداران فعال در بازار بورس را ثبت و نگهداری می کند . ثبت نام در سامانه سجام دو مرحله دارد که شامل ثبت نام اینترنتی و احراز هویت می شود . برای احراز هویت لازم است به دفاتری که سامانه سجام معرفی کرده است مراجعه شود . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص مراکز احراز هویت سجام می پردازیم .
سامانه سجام توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار ایجاد شده و زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کند . با راه اندازی این سامانه ثبت نام در کارگزاری های بورس به صورت آنلاین درآمده و سود سهام سرمایه گذاران بدون زحمت به حساب آن ها واریز می شود .
پیش از مراجعه به مراکز احراز هویت سجام برای ثبت نام در سامانه سجام لازم است به نشانی sejam.ir مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را تا انتها تکمیل شود . در طول فرآیند ثبت نام از ثبت نام کننده تمام اطلاعات شناسنامه ای ، ارتباطی ، شغلی و بانکی خواسته می شود . بنابراین لازم است در زمان ثبت نام به تمام مدارک هویتی و بانکی دسترسی وجود داشته باشد .
بعد از تکمیل مراحل ثبت نام یک کد پیگیری برای ثبت نام کننده ارسال می شود که باید آن را تا پایان مرحله احراز هویت حفظ کند . لازم به ذکر است که تنها ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی کافی نیست و ثبت نام در یک کارگزاری نیز لازمه دریافت کد بورسی می باشد .
بعد از آنکه مراحل ثبت نام در سامانه سجام تکمیل گشت و کد پیگیری برای ثبت نام کننده ارسال شد ، باید نسبت به انجام احراز هویت اقدام شود . شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که اساساً احراز هویت به چه معناست ؟ باید گفت از آنجا که مراحل ثبت نام در سامانه سجام به صورت اینترنتی انجام می شود و کسی بر صحت اطلاعات ادعایی ثبت نام کننده نظارت ندارد ، لازم است مرجعی باشد تا صحیح بودن اطلاعات وارده را تصدیق کند .
به همین منظور در سطح کشور مراکزی برای احراز هویت سامانه سجام در نظر گرفته شده اند که با مراجعه به آن ها می توان احراز هویت را انجام داد . اکثر این مراکز دفاتر خدمات پیشخوان دولت هستند اما برای یافتن نزدیک ترین دفتر احراز هویت به محل زندگی خود می توانید مراحل زیر را انجام دهید :
1- عبارت سامانه سجام یا آدرس sejam.ir را در مرورگر خود جستجو کرده و دقیقا وارد همین صفحه شوید .
2- بعد از ورود به صفحه اصلی گزینه لیست مراکز احراز هویت را که در یک کادر سبز رنگ قرار گرفته است از بین گزینه ها انتخاب کنید .
3- در این زمان یک صفحه برای شما به نمایش در می آید که بعد از انتخاب استان ، شهر و نوع دفتر مورد نظرتان می توانید لیست مراکز را همراه آدرس و شماره تلفن آن مشاهده کنید .
++++ برای ورود به صفحه لیست دفاتر احراز هویت سامانه سجام کلیک کنید ++++
طبق اظهارات مسئولین قرار است به زودی امکان احراز هویت سامانه سجام به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز احراز هویت فراهم شود . احراز هویت الکترونیکی از طریق سامانه سجام و به صورت آنلاین انجام خواهد شد . در مقاله ذیل می توانید توضیحات کاملی را در مورد نحوه احراز هویت الکترونیکی بیابید .
باید گفت پاسخ به این سوال مثبت است و مراکز احراز هویت سجام با مراکز احراز هویت کارگزاری ها متفاوت هستند . در واقع تمام دفاتر پیشخوان دولت را می توان جزو مراکز احراز هویت سجام به شمار آورد اما در مورد کارگزاری ها اینگونه نیست .
برای آنکه در زمان مراجعه به مراکز احراز هویت ، هم احراز هویت سجام و هم احراز هویت کارگزاری را همزمان بتوانید انجام دهید بهتر است قبل از مراجعه لیست مراکز را بررسی کرده و مرکزی را که می تونند احراز هویت هر دو را به طور هزمان انجام دهند انتخاب کرد . در این صورت تنها با یکبار مراجعه می توان مراحل دریافت کد بورسی را با انجام احراز هویت به اتمام رساند . در جدول زیر می توانید لیست مراکز احراز هویت کارگزاری های معتبر را دریافت کنید .
لیست مراکز احراز هویت | ||
کارگزاری آگاه | کارگزاری مفید | کارگزاری مبین سرمایه |
برای انجام احراز هویت مدارکی لازم است که اگر ثبت نام کننده بدون در دست داشتن این مدارک به مراکز مراجعه کند نمی تواند احراز هویت خود را انجام دهد . بنابراین ثبت نام کنندگان باید از قبل این مدارک را آماده کرده و در هنگام مراجعه همراه خود داشته باشند . در مقاله زیر مدارک لازم برای احراز هویت سجام به طور کامل برشمرده شده است .
برای فعالیت در زمینه بورس و ثبت نام در سامانه سجام سن و سال ملاک عمل نبوده و مطابق قانون تمام ایرانیان پس از تولد و دریافت اطلاعات هویتی می توانند کد بورسی دریافت کنند . کودکان و نوجوانان زیر سن 18 سال باید توسط سرپرست خود در سامانه سجام ثبت نام شوند . برای انجام ثبت نام در سامانه سجام باید اطلاعات شناسنامه ای و بانکی کودک وارد شود اما شماره همراه یا آدرس ایمیل می تواند متعلق به والدین باشد .
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دفاتر احراز هویت سجام در کانال سرمایه گذاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاریدینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دفاتر احراز هویت سجام پاسخ دهند .
✔️ احراز هویت سامانه سجام از دو طریق مراجعه حضوری به مراکز احراز هویت سجام و به صورت آنلاین از طریق سامانه سجام امکان پذیر است که فرآیند آن در مقاله توضیح داده شده است .
✔️ لیست این مراکز از طریق مراجعه به سایت سامانه سجام قابل دسترسی است و ثبت نام کنندگان می توانند از طریق این لیست نزدیک ترین مرکز به محل زندگی خود را پیدا کنند که راهنمای تصویری نحوه دسترسی به مراکز احراز هویت سجام در مقاله آورده شده است .
✔️ خیر ، برای تکمیل مراحل ثبت نام و دریافت کد بورسی حتما باید ثبت نام اینترنتی را تکمیل کرده و سپس با در دست داشتن مدارک و کد پیگیری ثبت نام به مراکز احراز هویت مراجعه کرد که در مقاله به طور کامل بررسی شده است .
منبع : لیست مراکز احراز هویت سجام
سامانه سجام یا سامانه جامع اطلاعات مشتریان در سال 1397 به منظور نظم بخشی و جمع آوری اطلاعات تمامی سرمایه گذاران در زمینه بورس و اوراق بهادار ایجاد شد . تا قبل از طراحی این سامانه سرمایه گذاران برای ثبت نام و یا دریافت سود سهام خود باید به صورت حضوری مراجعه می کردند اما از سال 97 دولت امکاناتی را فراهم کرده است که بر اساس آن سرمایه گذاران می توانند به صورت الکترونیکی در سامانه سجام و کارگزاری ها بدون نیاز به مراجعه حضوری ثبت نام کنند .
البته برای دریافت کد بورسی و فعالیت در زمینه بورس لازم است ثبت نام کنندگان بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام و دریافت کد پیگیری ، برای احراز هویت به یکی از دفاتر پیشخوان دولت با در دست داشتن مدارک مورد نیاز مراجعه کنند . همچنین دولت در نظر دارد تا امکان انجام احراز هویت به صورت الکترونیکی از طریق سامانه سجام را نیز فراهم کند . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص احراز هویت سامانه سجام از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و از طریق الکترونیکی می پردازیم .
احراز هویت به این معناست که ارسال کننده اطلاعات با ارائه مدارک شناسایی خود تصدیق می کند ، اطلاعات ادعایی توسط او صحیح و مستند می باشند . همانطور که گفته شد ثبت نام در سامانه سجام ( sejam ) کاملا به صورت اینترنتی انجام شده و در طول فرآیند ثبت نام از ثبت نام کننده درخواست اسکن مدارک اصلی نمی شود . بنابراین نیاز به وجود مرجعی است که احراز هویت ثبت نام کننده را انجام داده و صحت اطلاعات ادعایی او را تایید کند .
به همین منظور با تکمیل فرآیند ثبت نام در سامانه سجام ، کد بورسی برای ثبت نام کننده صادر نمی شود و او در این مرحله امکان فعالیت در بازار بورس و اوراق بهادار را نخواهد داشت . سرمایه گذار برای دریافت کد بورسی بعد از تکمیل مراحل ثبت نام اینترنتی و دریافت کد پیگیری ثبت نام ، باید با در دست داشتن مدارک لازم برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایند . لیست مراکز احراز هویت سجام در سایت سامانه سجام موجود می باشد . این مدارک به صورت خلاصه در ادامه ارائه شده است :
1- اصل و فتوکپی کارت ملی
2- اصل و فتوکپی شناسنامه
3- فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی ( اختیاری )
4- شماره حساب و اطلاعات بانکی ثبت نام کننده
5- آدرس و مشخصات پستی ثبت نام کننده
لازم به ذکر است که تنها ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی کافی نیست بلکه سرمایه گذار باید در یک کارگزاری نیز ثبت نام کند . شرکت های کارگزاری فراوانی برای ارائه خدمات در زمینه بورس وجود دارند که سرمایه گذاران با توجه به میزان امکاناتی که این شرکت ها ارائه می کنند یکی از آن ها را برای ثبت نام بر می گزینند . این کارگزاری ها علاوه بر امکان دریافت کد بورسی ، ثبت نام شما در سامانه سجام را انجام داده و نیازی به پرداخت هزینه جداگانه برای ثبت نام سجام نیست .
با ثبت نام در سامانه سجام ، اطلاعات شناسنامه ای ، ارتباطی و بانکی ثبت نام کننده به صورت الکترونیکی در سیستم ثبت می شود . از آنجا که هر روزه افراد زیادی برای انجام احراز هویت سامانه سجام به دفاتر خدمات پیشخوان دولت مراجعه می کنند و به منظور کاهش مراجعات و جلوگیری از هدر رفتن وقت مراجعان در صف های انتظار ترتیبی داده شده تا به زودی امکان احراز هویت به صورت الکترونیکی نیز فراهم شود .
فرآیند احراز هویت الکترونیکی ثبت نام کنندگان بدین صورت می باشد که اطلاعات تکمیل شده توسط متقاضی ، از طریق ثبت احوال ، سامانه بانکی کشور و سایر ارگان های رسمی با داده های موجود در این ارگان ها تطبیق داده می شود .
بعد از آن فرد با استفاده از رمز یکبار مصرفی که برایش ارسال می شود وارد سیستم شده و سپس عکس او با تصویر بر روی کارت ملی تطبیق داده می شود . همچنین تصویر بر روی کارت ملی با تصویری که در بایگانی ثبت اسناد موجود است نیز مقایسه می شود .
در مرحله بعد از ثبت نام کننده خواسته می شود تا یک فیلم سلفی گرفته و متنی که به صورت تصادفی برای او ظاهر می شود را بخواند و نهایتا کاربر یک امضای الکترونیکی انجام داده و برای سامانه سجام می فرستد . بعد از طی کردن تمام این مراحل اطلاعات مخاطب توسط ارگان ها ، اپراتورها و ... چک شده و اگر مشکلی وجود نداشته باشد احراز هویت به صورت موفقیت آمیز انجام می گیرد .
با فراهم شدن امکان آزاد سازی سهام عدالت تعداد زیادی از مشمولان این سهام در تب و تاب ثبت نام در سامانه سجام برای فروش سهام خود در بورس افتادند . اما لازم بهذکر است که قبل از هر اقدامی نیاز است تا نسبت به آزادسازی سهام خود و انتخاب روش سهامداری مستقیم از طریق سامانه سهام عدالت اقدام کنند . در مقاله ذیل نحوه آزاد سازی سهام عدالت از طریق این سامانه به طور کامل توضیح داده شده است .
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد احراز هویت سجام در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون احراز هویت سجام پاسخ دهند .
✔️ احراز هویت سامانه سجام از دو طریق امکان پذیر است هم از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و هم به صورت اینترنتی از طریق سامانه سجام که توضیحات کامل در خصوص آن در مقاله صورت گرفته است .
✔️ برای انجام احراز هویت در دفاتر پیشخوان خدمات اصل و تصویر شناسنامه ، اصل و تصویر کارت ملی ، آخرین مدرک تحصیلی ، شماره حساب بانکی و ... لازم است که در مقاله به طور کامل بررسی شده است .
✔️ خیر ، ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی کافی نیست و سرمایه گذار لازم است در یک کارگزاری نیز ثبت نام کند که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است .
منبع : نحوه احراز هویت سجام
رضا شیوا رئیس شورای رقابت در رابطه با پیشنهاد ورود خودرو به بورس کالا برای قیمت گذاری و حل مشکل بازار خودرو از این طریق اظهار کرد: یکبار این موضوع در شورای رقابت مطرح شد، اما رای نیاورد، به این دلیل که عرضه خودرو محدود و تقاضا بالاست، از این رو شاید مانند سایر کالاهایی که وارد بورس کالا میشوند نتواند قیمت کشف شده و پاسخگو باشد.
عرضه در بورس منتفی است مگر استدلال قانع کننده بیاورند
وی با بیان اینکه وظیفه شورای رقابت در مورد کالاهای انحصاری تدوین دستورالعمل قیمت منصفانه با در نظر گرفتن تمام شرایط تولید برای مصرف کننده است، افزود: تا زمانی که شورا تشخیص ندهد که خودرو میتواند وارد بورس شود این موضوع امکانپذیر نیست، چراکه خودرو جزو کالاهای انحصاری بوده و باید شورای رقابت تعیین کند که میتواند وارد بورس شود یا خیر؟ که با توجه به طرح و بررسی آن در شورا، فعلا عرضه خودرو در بورس منتفی است مگر اینکه کسانی بیایند استدلال قانع کنندهای برای آن بیاورند.
شیوا این را هم گفت که مشکل ما عرضه است و تا هنگامی که این مساله حل نشود با ورود خودرو به بورس و افزایش تقاضا ممکن است قیمتهایی برای خودرو کشف شود که بالاتر از بهای تمام شده به اضافه سود منطقی یا دستورالعمل قیمتگذاری شورای رقابت باشد، به هرحال تا زمانی که این مشکل وجود دارد، قیمتها نیز بالاتر خواهد رفت.
برای ثبت نام با رباط وارد سیستم می شدند
شیوا در ادامه درباره انتقادات مطرح شده به روش فعلی قیمتگذاری و فروش خودرو توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما در روش جدید سعی کردهایم تمامی ابعاد را سنجیده و مدنظر قرار دهیم؛ به طوری که سود منطقی تولیدکننده و هزینه مالی را اعمال کرده و محدودیت تقاضا مورد توجه است، بطوریکه متقاضیان واقعی باشند از اینرو از روش قرعهکشی استفاده کردیم.
رئیس شورای رقابت افزود: گرچه نسبت به قرعهکشی انتقاداتی مطرح میکنند ولی باید بدانند در این روش دلالبازی به حداقل میرسد. قبلا برخی برای شرکت در طرح های فروش با رباط وارد سیستم شده یا بعضی ها دسترسی به اینترنت پر سرعت نداشتند در حالی که اکنون اینگونه نیست و افرادی که ثبت نام میکنند اغلب از متقاضیان واقعی هستند و به تدریج نیز شرکت کننده در قرعهکشی در حال کاهش هستند.
نمی دانم مشکل قرعه کشی کجاست!
وی یادآور شد: من نمیدانم مشکل روش فعلی و قرعه کشی کجاست که آن را زیر سوال می برند، در حالی که در این روش شانس یکسان برای تمامی افراد وجود دارد و وقتی یک کالایی با تعداد محدود باید تقسیم شود قرعهکشی بهترین راهکار است که در آن میزان نفوذ و رانت به حداقل خواهد رسید.
بعد از حواشی بازار خودرو در ابتدای سال جاری و افزایش تند قیمت ها، بار دیگر شورای رقابت که مدت ها به نوعی از تعیین فرمول قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده بود، طی توافقات صورت گرفته دستورالعمل قیمت گذاری خودروهای ایران خودرو و سایپا را تعیین و افزایش قیمت اعمال شد. همچنین برای کاهش تنش بازار پیش فروش در دستور کار قرار گرفت اما نحوه شرکت در آن متفاوت و بر اساس قرعه کشی صورت می گیرد که این موضوع بارها مورد نقد قرار گرفته است.
از چندی پیش نیز موضوع ورود خودرو به بورس مطرح شده که موافقان و مخالفان خود را داشته و مجلس نیز به آن ورود کرده ولی هنوز به نتیجه نرسیده و شورای رقابت رسما با آن مخالفت کرده است.
بانک اقتصاد نوین به عنوان نخستین بانک برای تکالیف قانونی خود برای واگذاری املاک مازاد خود از مسیر بازار سرمایه، یک قطعه زمین با کاربری مسکونی - تجاری و دو ملک تجاری را برای فروش در بورس کالا با استفاده از مکانیسم حراج آگهی کرد.
دو ملک تجاری در کرمان
براساس اطلاعیه های عرضه، بانک اقتصاد نوین دو ملک تجاری را مورخ ۲۵ شهریور ماه در شهرستان کرمان برای فروش روی تابلوی املاک و مستغلات بورس کالای ایران عرضه می کند که قیمت پایه این دو ملک براساس ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری ۴۸.۵ میلیارد ریال اعلام شده و مبلغ موردنیاز برای تضمین خرید و شرکت در حراج ۱.۴۵۵ میلیارد ریال معادل صد و چهل و پنج میلیون و پانصد هزار تومان (۳ درصد قیمت پیشنهادی فروشنده) به صورت واریز وجه نقد و یا تودیع ضمانت نامه بانکی در نظر گرفته شده است.
براساس اطلاعات مندرج در اطلاعیه عرضه، ۲ باب واحد تجاری یکی به متراژ ۱۵۱.۶۳ مترمربع و دیگری به مساحت ۳۸.۵۱ مترمربع می باشد.
یک قطعه زمین در بندرعباس
این بانک همچنین در شهرستان بندرعباس یک قطعه زمین اداری، تجاری و مسکونی به مساحت ۷۴۳.۲۸ متر مربع دارای سند تک برگ و مجوز احداث ۱۰ طبقه به متراژ زیربنا ۵۸۲۳ مترمربع با کاربری تجاری- مسکونی را در تاریخ ۲۶ شهریور ماه به قیمت مندرج در گزارش کارشناس رسمی دادگستری، برای فروش روی تابلوی املاک و مستغلات بورس کالا می آورد.
در اطلاعیه عرضه این زمین، قیمت پایه تعیین شده توسط کارشناس رسمی دادگستری معادل ۱۸۵ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال تعیین شده و تضمین متقاضیان خرید برای شرکت در حراج مبلغ ۵.۵۸ میلیارد ریال معادل ۵۵۸ میلیون تومان (۳ درصد قیمت پیشنهادی فروشنده) به صورت واریز وجه نقد و یا تودیع ضمانت نامه بانکی در نظر گرفته شده است.
شرایط پرداخت این عرضه ها به صورت ۹۵ درصد نقد به حساب های عملیاتی شرکت بورس کالای ایران و ۵ درصد چک همزمان با مبایعه نامه به تاریخ تنظیم سند رسمی در دفترخانه اسناد رسمی بوده و مهلت واریز بخش نقدی ۱۰ روز کاری بعد از تاریخ معامله تاپایان ساعت اداری در نظر گرفته شده است.
منبع : آغاز عرضه املاک مازاد بانک ها در بورس کالا